قاچاق روزانه ۸۰۰ تانکر سوخت کار کیست؟

به گزارش پایگاه خبری تیترنیوز، مسعود پزشکیان اخیراً در بازدیدی از سازمان برنامه و بودجه ضمن اشاره به قاچاق گسترده سوخت در کشور گفت: «تولیدکننده و عرضهکننده ما هستیم، این ۲۰ میلیون لیتر چگونه گم میشود؟ ما را دار هم بزنند، کم کاری نکردند. یک، صد یا هزار لیتر که نیست!»
ابوالفضل ظهرهوند، نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین باره تاکید کرد: «تنها سوخت قاچاق نمیشود بلکه منابع کشور دائم در حال خروج از کشور است. یک جریان آربیتراژ (قاچاق) در تمام حوزهها وجود دارد که یکی از آنها سوخت است. کل منطقه سر سفره ایران نشسته است. این تازگی ندارد و از بعد از جنگ این روندها شروع شده و هنوز هم ادامه دارد و هر کجا بخواهند دست بزنند یک جای دیگر مشکل ایجاد میشود به همین دلیل مجبورند دفع افسد به فساد کنند.».
مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی چندی قبل در همین رابطه اظهار کرد: «رویمان نمیشود بگویم یک و نیم میلیارد لیتر آمار رسمی قاچاق سوخت مایع نیروگاههای ما است.»
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز چندی قبل اظهار نمود: با اطلاع عرض میکنم، روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر فرآورده از کشور قاچاق میشود و مراکز تولید اصلی (پالایشگاهها) و مصرفکنندههای اصلی (نیروگاهها)، اولین تهیهکنندههای این قاچاق هستند.
وی افزود: نهادهای نظارتی باید ۳۵ منطقه عملیاتی پخش سوخت در کشور که زیر نظر شرکت ملی پالایش و پخش است و مخازن این نواحی، نظارت ویژه داشته باشند. این داستان از پالایشگاههای اصلی نشات نمیگیرد، این پالایشگاه ها، یک مقدار مشخصی نفت (حداکثر ۲.۵۰۰ بشکه) در روز تحویل میگیرند و محصول خروجی را تحویل میدهند. آقای نجفی نیز که اخیراً به مجموعه پخش تشریف بردند، در یک مصاحبهای به سالانه یکی دو میلیارد قاچاق سوخت اشاره فرمودند. همچنین کامیونهای بین شهری باید بر اساس پیمایش سوخت تحویل بگیرند.
اسعدی در خصوص سوخت صادر شده از ایران به افغانستان که هر از گاهی توسط طالبان برگشت داده میشود نیز اظهار کرد: متاسفانه این سوخت در واقع منشاء عراقی دارد و با استفاده از لاستیک و روغن و سوخت یارانهای ایرانی به این کشور صادر میشود، اما سوخت با کیفیت ایرانی را بدنام میکند، مسئولین افغانستان بعضاً ۴۰۰ تا ۵۰۰ تانکر ایرانی را پشت مرزهای افغانستان نگه میداشتند و هر وقت بازار افغانستان با کسری مواجه میشد، به ۱۰ تا ۱۵ تانکر ایرانی اجازه عبور میدادند، در واقع از تانکرهای ایرانی به عنوان مخزن ذخیره سوخت برای بالانس کردن بازار خودشان استفاده میردند.
دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پترو شیمی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش صادرات فرآورده به چین گفت: بلاخره این مسئله غیر طبیعی نیست، با توجه به روی کار آمدن ترامپ، چین تجارت گسترده خود با آمریکا را فدای تجارت محدود با ایران نخواهد کرد، چین همچنین تحولات منطقهای و سقوط بشار اسد را در نظر خواهد گرفت و حتماً یک تجدید نظری در معادلات تجاری با ما خواهد کرد، چینیها حاضر نیستند منافع اقتصادی گسترده بین المللی خود را فدای منافع ما کنند و این مسئلهای است که بزرگان کشور باید مدنظر قرار دهند.
برچسب ها :پزشکیان ، قاچاق سوخت ، مردمی ها
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0