تاریخ انتشار : یکشنبه 13 اسفند 1402 - 9:20
کد خبر : 6918

بحرانی که در هیاهو گم شد

بحرانی که در هیاهو گم شد
بارندگی کم‌سابقه سیستان و بلوچستان در یک هفته‌ی اخیر باعث شد تا درحالیکه کل کشور درگیر انتخابات و حاشیه های آن بودند، مردم مظلوم این استان، بار دیگر سیلی مهیب را تجربه کنند. سیلی که به گفته مسئولان ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷ روستا در سیستان و بلوچستان را درگیر کرده و احتمالا می توان به آن لقب آخرین سیل سال 1402 را داد.

به گزارش پایگاه خبری تیترنیوز، بارندگی کم‌سابقه سیستان و بلوچستان در یک هفته‌ی اخیر باعث شد تا درحالیکه کل کشور درگیر انتخابات و حاشیه های آن بودند، مردم مظلوم این استان، بار دیگر سیلی مهیب را تجربه کنند. سیلی که به گفته مسئولان  ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷ روستا در سیستان و بلوچستان را درگیر کرده و احتمالا می توان به آن لقب آخرین سیل سال ۱۴۰۲ را داد.
عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب روز گذشته با اشاره به بارندگی کم‌سابقه سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی در بالادست سبب شده تا جریان آب رودخانه‌های منطقه در هر ثانیه از ۲ میلیون لیتر در هر ثانیه عبور کند، برای مثال جریان رودخانه‌ی کاجو در بالادست به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر در ثانیه رسید.
به گفته وی برای درک میزان این سیلاب در رودخانه‌ی کاجو کافی است بدانید این آب در هر ثانیه معادل ۱۴ هزار بشکه نفت، حجم دارد و می‌تواند در کمتر از سه دقیقه، گنجایش غول‌پیکرترین کشتی نفت‌کش‌ دنیا را پر از آب کند.
شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، چابهار، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز و مهرستان شهرستان هایی هستند که این روزها به شکلی بسیار وحشتناک مردم این مناطق را درگیر کرده است.
امداد رسانی ناکافی
اما در این میان برخی رسانه های محلی و شهروندان سیل زده این استان در فضای مجازی مدعی شدند که در روزهای اول هیچ کمکی از سوی نهادهای متولی به مردم سیل زده نشده است. موضوعی که تاکنون هیچ یک از مسئولان به آن واکنش نشان نداده اند. گرچه وضعیت وخیم این منطقه می تواند به نوعی مهر تاییدی باشد بر این مدعا!
با این حال رئیس سازمان بحران کشور مدعی شده که از همان ساعت اولیه اقدامات لازم برای امدارسانی در دستور کار قرار گرفته، گروه‌های راهداری شمال و جنوب استان، پلیس راه و انتظامی در نقاط حادثه خیز جاده ای و تلاش برای برقراری ارتباط مسیرهای مسدود شده مستقر شدند.
به گفته «محمدحسن نامی»  تاکنون ۱۲۲ تیم امدادی به مناطق تحت تاثیر سیلاب اعزام شدند که بیشترین آن در منطقه چابهار با ۶۴ گروه بوده است و ۵۷ دستگاه خودروهای عملیاتی در ۱۴ شهرستان سطح استان اقدام به امدادرسانی در ۲۲۴ شهر و روستا کرده‌اند.
وی همچنین از امدادرسانی به سه هزار و ۷۵۲ نفر از سیل زدگان خبر داد و گفت: ۲۳۵ خانوار شامل ۹۷۷ نفر اسکان اضطراری و موقت داده شدند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین به روستاهای تحت تاثیر سیل اشاره کرد و گفت: تاکنون هزار و ۹۴۷روستا درگیر سیلاب و خسارت شدند که چابهار با ۴۸۰ و نیکشهر با ۳۳۰ روستا بیشترین میزان درگیری را داشتند.
نامی به آخرین وضعیت منطقه اشاره کرد و گفت: بیشتر ۲۵ محور اصلی و فرعی مسدود شده بود که تاکنون حدود ۲۰ محور بازگشایی شده و باقی محورها نیز با حضور گروه‌های راهداری و امداد در حال بازگشایی است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: با تلاش عوامل ادارات برق از تعداد ۴۱ روستا که دچار قطعی برق بودند، برق حدود ۲۰ روستا وصل شده و باقی روستاها به علت نبود راه دسترسی همچنان نوسان برق دارند.
امداد رسانی با ۱۵۰ تیم عملیاتی
در همین راستا دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه همچنان امدادرسانی در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان ادامه دارد، گفت: ۱۵۰ تیم عملیاتی در حال امداد رسانی هستند.
«یعقوب سلیمانی» با اشاره به اینکه سیل و آبگرفتکی موجب قطع راه ارتباطی برخی از مناطق در جنوب استان سیستان و بلوچستان شده است، افزود: از امروز شنبه ۱۲ اسفند، ۲ فروند بالگرد در حال امدادرسانی شدند.
وی از توزیع ۱۰ هزار بسته غذایی به مردم سیل‌زده خبر داد و گفت: امکانات اقلام زیستی ۷۲ ساعته در حال توزیع است.
سلیمانی با اشاره به پیش بینی هواشناسی برای بارش در روزهای آینده گفت: به این منظور حدود ۲۵۰ نفر از امدادگران از استان‌های هم‌جوار در حال اعزام به مناطق سیل زده هستند همچنین ۷۵ خودرو عملیانی نیز در منطقه در حال امدادرسانی است.
دبیرکل جمعیت هلال احمر که در منطقه حضور دارد، ‌ اظهار داشت: به نظر شرایط پایدار است و البته هلال احمر تمهیدات لازم را در صورت بارش در روزهای آینده پیش‌بینی کرده است.
رئیس سازمان امداد و نجات نیز شنبه ۱۲ اسفند آخرین جزئیات امدادرسانی در عملیات جوی هفت روز گذشته، از برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در شهر چابهار به دلیل سیل و آبگرفتگی خبر داد.
«بابک محمودی» با اشاره به انجام عملیات امداد و نجات در سوانح جوی (کولاک برف/ آب‌گرفتگی) از تاریخ پنجم تا ساعت ۶ صبح دوازدهم اسفندماه، گفت: در این بازه زمانی، ۲۶ استان، شامل ۱۵۴ منطقه (۶۱ محور کوهستانی، ۴ شهر و ۸۹ روستا) نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند.
وی افزود: در این مدت زمان امدادگران به ۲۲ هزار و ۲۸۹ نفر امدادرسانی و برای ۸ هزار و ۹۲۸ نفر اسکان اضطراری فراهم کردند. ۱۰۵ نفر نیز به مناطق امن و ۱۲ نفر مصدوم و یا بیمار نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.
محمودی با اشاره به این که ۵۴۲ تیم امددی در عملیات جوی شرکت کردند، ادامه داد: در این مدت ۲ هزار و ۱۶۱ امدادگر اقدام به رهاسازی ۱ هزار و ۵۱۱ دستگاه خودرو از برف و تخلیه آب، گل و لای از ۶۸ واحد مسکونی کردند.
وی گفت: ۲۴۰ دستگاه چادر، ۶ هزار و ۲۰۰ تخته پتو، ۶۹۸ تخته موکت، ۸ هزار و ۲۱۶ کیلوگرم نایلون، ۱۰۳ ست بهداشتی، ۲ هزار و ۶۰۱ بسته غذایی، ۲ هزار و ۲۰ قوطی کنسروجات، ۳ هزار و ۳۱۸ بطری آب معدنی، ۷ هزار و ۸۹۱ قرص نان، ۶۷ کیلوگرم خرما و ۱۵۱ شعله والور در بین افراد متاثر توزیع شد.
فوت یک نفر
با این وجود مسولان مدعی اند که فقط یک نفر در جریان این سیل و در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان فوت کرده است. آماری که به نظر می رسد در روزهای آتی قطعا بیشتر شود.
امداد رسانی نا امیدکننده
با این حال به نظر می رسد امدادرسانی های دولتی هنوز به هیچ عنوان نتوانسته نیازهای مردم سیل زده منطقه را مرتفع نماید کمااینکه با توجه به حجم گسترده سیل و خسارت های ناشی از آن و همچنین عملکرد نه چندان مطلوب دولتی ها، رئیس جمهور نیز دستور اکیدی به وزیر کشور داد تا با تمام توان برای امداد رسانی به مناطق سیل زده اقدام کنند.   ابراهیم رئیسی که در سفر به الجزایر به منظور شرکت در هفتمین نشست سران کشورهای صاردکننده گاز به سر می‌برد، طی دستوری وزیر کشور را مامور کرد با سفر به استان سیستان و بلوچستان، ضمن سرکشی به مناطق سیل‌زده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های امدادرسان، جهت تسریع در رفع نیازمندی‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های مواصلاتی دستورات لازم را صادر کند.
آمادگی و گلایه مسئولان و چهره‌های شاخص
در همین خصوص، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که بازدیدی از  مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان و ، با نگارش متنی در صفحه شخصی خود، خواستار حضور گروه‌های جهادی در روستاهای آسیب‌دیده این استان شد. یاداشتی که نشان می دهد وی نیز چندان از وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان راضی نیست!
وی در صفحه شخصی خود نوشت: «صبح به بلوچستان رفتم. آب‌گرفتگی و سیل، راه‌های مواصلاتی روستاها را بسته است؛ جالب این‌که صندوق رأی را با قایق تا بعضی روستاها رساندند و مردم هم مشارکت خوبی داشتند. مسئولین و خدمت‌گذاران دولت و جهادی‌های منطقه پایِ کارِ مردم هستند، لکن حضور گروه‌های قوی جهادی با تجهیزات ضروری‌ست.»
علاوه بر این تعدادی از چهره های سیاسی و ورزشی و هنری نیز نسبت به وقوع سیل و کم کاری های نیروهای امدادی و مسئولان متولی واکنش نشان دادند. باشگاه پرسپولیس یکی از همین موارد است. این باشگاه با ابراز تاسف از وقوع سیل‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان، با هموطنان آسیب دیده از این وقایع ابراز هم‌دردی و همبستگی برای همکاری با سازمان‌های امدادرسان اعلام آمادگی می‌کند.
با تمام این تفاصیل اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که هموطنان سیل زده این مناطق همچنان در وضعیت«بحران» ی قرار دارند. به گفته مسئولان، وسایل گرمازا، پتو، مواد غذایی کنسرو شده، آب معدنی و…. از جمله مهمترین مایحتاجی است که هموطنان ما در سیستان و بلوچستان به آن نیازمند هستند. گرچه به نظر می رسد اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، شاید وقوع فاجعه ای انسانی در این استان دور از ذهن نباشد!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سیاسی

فرهنگی

تبلیغات