تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آبان 1402 - 9:17
کد خبر : 4901

معرفی انواع سیستم‌ های قفسه‌ بندی انبار

معرفی انواع سیستم‌ های قفسه‌ بندی انبار
سیستم‌های قفسه ‌بندی انبار سازه‌هایی هستند که توسط کسب‌وکارهایی که نیاز به انبار محصولات دارند برای ذخیره، سازمان‌دهی و دسترسی به محصولات استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها برای جانمایی و نگهداری محصولات در ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی شده‌اند و کالاها را به‌طور ایمن و کارآمد ذخیره می‌کنند.

معرفی انواع سیستم‌ های قفسه‌ بندی انبار

سیستم‌های قفسه ‌بندی انبار سازه‌هایی هستند که توسط کسب‌وکارهایی که نیاز به انبار محصولات دارند برای ذخیره، سازمان‌دهی و دسترسی به محصولات استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها برای جانمایی و نگهداری محصولات در ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی شده‌اند و کالاها را به‌طور ایمن و کارآمد ذخیره می‌کنند.

انواع قفسه انبار

عملیات موثر سیستم انبار بدون سازماندهی مناسب فضای کاری غیرممکن است. در طراحی فرآیند قفسه ‌بندی انبار باید عوامل زیادی از جمله ابعاد و ارتفاع فضا، ابعاد قفسه‌های فلزی، حجم و وزن کالاهای قابل انبارش و از لحاظ تعدادی را نیز در نظر گرفت.

این رویکرد به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا حداکثر کارایی را از انبار به‌دست آورند و کیفیت حمل‌ونقل محموله را به میزان قابل‌توجهی بهبود ببخشند. در ادامه پرکاربردترین سیستم‌های قفسه مناسب برای انبار معرفی شده است:

قفسه‌ پالت راک

قفسه‌ بندی پالت راک معمولا در صنایع سنگین یا برای چیدن کالاها و بارهای بزرگ مانند قطعات یدکی ترجیح داده می‌شوند. این مدل قفسه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در پالت‌ها روی‌هم چیده شوند. این گزینه یک مدل قفسه‌بندی محسوب می‌شود که مشاغل می‌توانند به‌راحتی در مناطق انبار خود انتخاب کنند.

استفاده از این سیستم قفسه ‌بندی انبار باعث صرفه‌جویی در کار و زمان در عملیات بارگیری و تخلیه پالت‌های سنگین می شود. به‌لطف این مدل، دسته‌بندی و سازماندهی بارهای پالت بسیار آسان خواهد شد. قفسه‌های پالت در ردیف‌های موازی قرار دارند که معمولا در امتداد دیوارها تکی و در وسط اتاق دوتایی هستند.

عمق طبقات ذخیره‌سازی قفسه، به اندازه یک پالت است. این ویژگی امکان دسترسی آسان به هر پالت ذخیره‌شده را فراهم می کند. طول ردیف با تعداد بخش‌های قفسه تعیین می‌شود. اما ارتفاع قفسه و تعداد سطوح نگهداری احتمال دارد متفاوت باشند.

قفسه راک کفپوشدار سنگین

این سیستم که به لانگ اسپن نیز معروف است راه‌حل ایده‌آلی برای ذخیره‌سازی دستی محصولات کوچک تا متوسط غیرپالت‌شده در نظر گرفته می‌شود. اگرچه این نوع قفسه ‌بندی یک سیستم بارگیری دستی در نظر گرفته می‌شود، اما در آن از ارتفاع کامل نیز بهره می‌برند. سطوح بالاتر با استفاده از لوازم مکانیکی یا از طریق راهروهای واقع در داخل سیستم قفسه‌ بندی، قابل‌دسترسی خواهند بود.

قفسه ‌بندی کفپوشدار سبک

سیستم کفپوشدار سبک یا لانگ اسپن سبک، نوعی قفسه ‌بندی انبار است که برای جابه‌جایی اقلام با وزن متوسط در طیف وسیعی از تنظیمات طراحی می‌شود. این نوع مدل معمولا از یک سری قفسه‌های افقی تشکیل خواهد شد که توسط ستون‌های عمودی پشتیبانی می‌شود و فضای ذخیره‌سازی محکم و قابل‌دسترسی را ایجاد می‌کند.

قفسه‌ها معمولا از مواد بادوام مانند فولاد ساخته می‌شوند که آنها را برای نگهداری انواع اقلام از قطعات کوچک گرفته تا کالاهای حجیم مناسب می‌سازد. مزایای اصلی قفسه ‌بندی لانگ اسپن سبک عبارتند از:

  • تطبیق‌پذیری
  • قابل‌تنظیم
  • بهینه‌سازی فضا
  • مونتاژ آسان
  • دوام و ایمنی بالا
  • مدیریت انبار

قفسه مشبک پیچ و مهره ای

قفسه بندی مشبک کاربردی و مناسب طراحی شده و برای اقلام کوچک مناسب خواهد بود. طرح این قفسه همراه با نبشی و پانل‌هایی است که با پیچ و مهره و سایر اتصالات به هم متصل می‌شوند و مونتاژ بسیار ساده‌ای خواهد داشت. تمام جزئیات روی قفسه‌های مشبک به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که چیدمان تاحدامکان ایمن و روان باشد. قفسه ‌بندی انبار به‌صورت مشبک را می‌توان در رنگ‌بندی‌های متنوعی تهیه نمود. این نوع قفسه از دیرباز تاکنون طرفداران زیادی داشته و در اکثر موارد استفاده می شود.

سیستم قفسه‌ بندی درایوین (خودراهرو)

قفسه درایوین، حداکثر چگالی و ظرفیت را برای ذخیره‌سازی محصولات (تا حدود ۷۰ درصد ظرفیت فضا) در انبار شما ارائه می‌دهد. این قفسه‌ها برای انبارکردن محصولات مشابه در یک فضای محدود عالی خواهند بود. این نوع قفسه ‌بندی برای ذخیره‌سازی با تراکم بالا ایده‌آل است. این سیستم‌های قفسه ‌بندی انبار که در بیشتر موارد از ورق آهن ساخته شده‌اند، فضای کافی برای حرکت لیفتراک نیز دارند.

توجه به این نکته اهمیت دارد که قفسه‌های درایوین دارای یک ورودی و خروجی هستند و با این نوع طراحی، راهروهای متعدد در انبار حذف شده است. بنابراین بیشترین بهره از فضای سالن و انبار گرفته می‌شود. آنها گزینه خوبی برای کارخانجات بزرگ و انبارهای صنعتی خواهند بود.

قفسه کانتی لور (بازویی)

این مدل سیستم قفسه ‌بندی انبار برای نگهداری مواد حجیم شاخه ای و لوله ها با هر طولی طراحی می‌شود. این نوع قفسه برخلاف سایر سیستم‌های قفسه ‌بندی هیچ مانع عمودی در فضای انبار ایجاد نمی‌کند. از قفسه‌های کانتی لور برای نگهداری لوله، انواع رول، پروفیل، پانل‌های چوبی، اسلب و غیره استفاده می‌شود.

از نظر بصری، چنین قفسه‌هایی شبیه به قفسه‌های پالت‌دار هستند که در بالا توضیح داده شد، اما بدون همپوشانی عمودی ارائه می‌شوند. این ویژگی به آنها اجازه می‌دهد تا کالاهای طولی را روی‌هم قرار دهند.

در قفسه‌های مورداستفاده در انبارها باید به چه مواردی توجه کرد؟

هنگام انتخاب انواع قفسه برای استفاده در انبارها برخی معیارها در نظر گرفته می‌شوند. اولین مورد از این معیارها نوع محصول است. شرکت‌ها باید باتوجه‌به نوع محصولات قفسه خود را انتخاب کنند. درعین‌حال نوع بسته‌بندی نیز جایگاه فوق‌العاده مهمی در مرحله انتخاب این سیستم‌ها دارد.

نوع پالت و فاصله بین پالت‌ها از جمله عواملی هستند که مستقیما بر روند انتخاب تاثیر می‌گذارند. معماری و سیستم کف انبار نیز در انتخاب بین انواع قفسه نقش مهمی دارد. علاوه‌بر تمام این جزئیات در مورد سیستم قفسه ‌بندی انبار، نوع وسیله نقلیه یکی دیگر از عناصر مهم است.

تفاوت قفسه انبار با قفسه فروشگاهی

قفسه‌های انبار عموما محکم‌تر و بادوام‌تر از قفسه‌های فروشگاهی هستند، زیرا نیاز به نگهداری بارهای سنگین برای مدت طولانی دارند. قفسه ‌بندی بسته به محصولاتی که در اختیار شما قرار می‌دهد در اندازه‌ها و ظرفیت‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

جمع‌بندی

هر انباری هدف و ویژگی‌های طراحی خاص خود را دارد. سازه‌های قفسه ‌بندی انبار که به‌درستی انتخاب شده‌اند نه‌تنها به بهینه‌سازی عملکرد یک انبار، بلکه به استفاده بهینه از فضای آن کمک می‌کنند. بهترین سیستم‌های قفسه‌بندی موجود برای انبار عبارتند ازکانتی لور، درایوین، مشبک، کفپوشدار سبک و سنگین و پالت راک.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سیاسی

فرهنگی

تبلیغات